Back to school voor een avondje social media & leasure - Social Media Club Breda #SMC076
249
single,single-post,postid-249,single-format-standard,bridge-core-1.0.4,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-18.0.9,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Back to school voor een avondje social media & leasure

Back to school voor een avondje social media & leasure

Het was letterlijk even teruggaan in de schoolbanken tijdens de Leisure & Social Media editie van Social Media Club Breda op 30 januari. De NHTV zette haar deuren wagenwijd open voor social media cracks en geïnteresseerden in de leisure wereld.

Gamification
Namens diezelfde NHTV nam Goof Lukken ons mee in de wereld van de vrijetijdskunde op social media. Lukken, docent Toeristisch en Recreatief werkveld NHTV aan de Academie voor Toerisme, liet zien hoe de vrijetijdssector steeds actiever wordt op social media en hoe zij dat inzet om klanten aan zich te binden. Als voorbeeld nam hij ondermeer een sprookjesboekactie van de Efteling, waarbij websitebezoekers hun eigen sprookjesjesboek kunnen ontwerpen door het invullen van een online vragenlijst. Het sprookje is vervolgens te delen via social media, maar zelfs in printvorm te bestellen.
Lukken ging daarnaast in op de toename van gamification in het social mediagebruik van diverse attractieparken. Zo blijkt het bij Walibi mogelijk te zijn om punten te sparen door in te checken bij verschillende attracties. Met die punten strijd je tegen je vrienden en andere parkbezoekers, waardoor social elementen gekoppeld worden aan spelelementen.

Facebookgame
Gamification stond ook centraal in het verhaal van Marc Geboers, eigenaar van Bureau Ziet ‘t scherp. Hij vertelde hoe Safaripark Beekse Bergen door het inzetten van diverse sociale media probeert om bezoekers van het park actief aan zich te binden. Zo hebben de rangers van het park allemaal telefoons waarmee ze foto’s van de dieren in het park kunnen delen op social media. Het park liet daarnaast ook een game ontwerpen voor Facebook, waarbij spelers hun eigen park kunnen bouwen en beheren. Het leverde het park en de Facebookpagina extra aandacht en likes op, maar toch minder dan aanvankelijk was voorspeld aldus Geboers. Een case waar het park van geleerd heeft voor toekomstige social media acties.

Online reputatiemanagement
Het verhaal van Sylvia van Gils, social media expert bij Libema, was van een heel andere strekking. Zij ging dieper in op online reputatiemanagement: wat wordt er over je gezegd op social media en forums en hoe ga je om met die reacties. Voor de vakantieparken van Libema wordt speciale software gebruikt om inzicht te krijgen in de online discussies over de parken. Zo kan er snel geschakeld worden en zijn medewerkers in staat om de discussie aan te gaan met de klant en zo klachten effectief af te handelen. Naast reputatiemanagement is Van Gils ook verantwoordelijk voor de diverse social media kanalen van de diverse parken. Zij rolde een strategie uit, waarbij parken een kijkje in de keuken geven in de vorm van foto’s van en berichten over actuele ontwikkelingen.

Vine filmpjes:
http://vine.co/v/bJ9ggZPP7EX
http://vine.co/v/bJVzIQe7tbp

Foto’s staan op het Pinterest board van SMC076

No Comments

Post A Comment