Ga jij in november naar de Social Media Week Rotterdam?

smw-2

Maarten Reijgersberg had ons in september zo graag alles willen vertellen over de Social Media Week Rotterdam tijdens SMC076. Helaas lag hij die bewuste avond ziek onder een dekentje op de bank. Als goedmakertje hebben we een lunchgesprek weten los te weken bij Stroom, zodra Maarten weer beter was. Hopelijk geeft dit blog toch een mooie blik achter de schermen van dit unieke evenement in Nederland.

Met een bakkie pleur op z’n Rotterdams word ik ontvangen bij RauwCC, het bureau van Maarten Reijgersberg. Het bureau heeft een focus op social media, maar steeds meer wordt social media geïntegreerd in een full service pakket. “Social media is meer dan marketing communicatie via bepaalde kanalen; het is overkoepelend voor elke organisatie. Het raakt iedereen binnen een bedrijf.”

Vanuit deze filosofie kijkt Maarten ook naar Social Media Week: “Trends in social media zijn ondergeschikt aan het doel om met name bestaande bedrijven te helpen om de digitale transformatie te maken.” Maarten is initiatiefnemer geweest om Social Media Week – een internationaal fenomeen dat 7 jaar geleden begon in Amerika – naar Nederland te halen. Tijdens zijn huwelijksreis in 2011 in New York bezocht Maarten een sessie die hem zo fascineerde, dat hij overtuigd was dat dit naar Nederland gehaald moest worden.

“ Ik ben door ‘brandende hoepels’ gegaan om de licentie te krijgen; de lat ligt hoog!”

 

Zijn doel: we moeten meer de diepte in met social media, technologie en communicatie. Het gaat erom gevestigde bedrijven met hun diepgewortelde achtergrond mee te krijgen, niet zozeer alleen start-ups en nieuwe bedrijven. Er is meer! En het hoeft niet gisteren of geforceerd, maar gedegen en met focus.

“Snapchat is niet voor ieder bedrijf inzetbaar. Trends zijn ondergeschikt aan de digitale transformatie die gevestigde bedrijven moeten maken”

smw-1
Social Media Week belicht niet alleen trends, zoals het enorme belang van influencer marketing, maar brengt vooral best practices en verdieping. “Ondanks dat bedrijven steeds wendbaarder en flexibeler moeten worden, blijft de lange termijn strategie en visie belangrijk. Nieuwe tools, platformen en influencers worden nu vooral door B2C opgepakt, maar mijn visie is dat dit in B2B steeds meer gaat doordringen, zoals het inzetten van expert storytelling.”

Social Media Week Rotterdam betekent drie volle dagen, twee zalen met sprekers van bedrijven, zoals LUCA, Viva, Frankwatching, NOC*NSF, BMWi, KLM, PostNL, KvK, etc. Er staan vier thema’s dit jaar centraal, die niet alleen social media belichten, maar ook techniek en innovatie:

  1. Embracing millennials
    Deze ‘groep’ is geen doelgroep, maar veel verder versplinterd en minder afgekaderd. Een verschuiving van groepscommunicatie naar persoonlijke. Bereiken doe je niet met ‘push’ maar door te ‘omarmen’.
  2. Keeping up with technology
    Banen veranderen, bedrijfsculturen ook. Hoe hou je het bij?
  3. Nursing the equili
    Balans houden in de maatschappij
  4. Brand impact & thought leadership
    Positie innemen als merk. Gezien worden als bedrijf of als persoon.

Social Media Week vindt elk kwartaal simultaan plaats over de wereld. Daarnaast vinden er ‘independent events’ plaats en wordt er via website en via het SMW (paid) video-platform nieuws en kennis verspreid. Je kunt de Social Media Week Rotterdam van 15 t/m 17 november bezoeken. Meer informatie en tickets: https://socialmediaweek.org/rotterdam/

About the Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *