Laten wij onze social media-volgers weglopen?

Hoe betrek je volgers in jouw social media-strategie? Dat was de vraag tijdens de maart-editie van Social Media Club Breda. Facebook-expert Peter Minkjan (Likeonomics) en Jeroen Vinkesteijn (NHTV Breda University of Applied Sciences) gaven waardevolle tips.

facebook-duim

Reageer jij op je volgers? Gebruik je veel stories op Facebook of Instagram? Gefeliciteerd, want dan ben je goed op goed weg met je social media-strategie. Dat blijkt tijdens de laatste editie van Social Media Club Breda, wat met meer dan 45 bezoekers druk bezocht is.

De aandacht krijgen en behouden is een steeds grotere uitdaging. Aanbod is er immers in overvloed. Verschillende social media leggen campagnes aan banden. Facebook is daarvan een bekend voorbeeld.

Social media-strategie: Waarde creëren op Facebook

‘Facebook-oprichter Zuckerberg wil terug naar de basis’, aldus SMC Breda organisator Marvin Pranger. ‘Bedrijven mogen nog wel content plaatsen, maar moeten daarvoor hun best doen.’ Bezoekers moeten immers hun verblijf op Facebook als prettig ervaren. ‘Het is daarom belangrijk om waarde te creëren.’

‘Like-baiting wordt afgestraft’, zegt Pranger, doelend op like-acties waarbij ondernemers snel bereik willen scoren. ‘Voor comment- of tag-baiting gelden soortgelijke afstraffingen.’

Wie wil slagen op Facebook verkiest kwaliteit boven kwantiteit. Wanneer het publiek de kwaliteitscontent positief ervaart, volgt een hogere ranking. Algoritmes zien dat dankzij de sharings en comments. ‘Facebook toont berichten vaker bij een interactie met volgers.’ Ook belangrijk is of een pagina op de bezoeker reageert. ‘Dat stimuleert een conversatie op de pagina.

‘Op Twitter reageert 41% zelf helemaal niet op een vraag’

Bedrijven lopen kansen mis dankzij dat laatste punt: interactie. Dat blijkt uit de presentatie van Jeroen Vinkesteijn, verbonden aan de NHTV / Breda University of Applied Sciences. Vinkesteijn onderzocht of de toeristische sector op social media reageert.

Zijn conclusies:

–          Op Twitter reageert slechts 14 % van de reisorganisaties binnen een kwartier op een   vraag, 42 % reageert zelfs helemaal niet.

–          Slechts 24% op Instagram reageert op een vraag, maar vaak te laat.

–          Via Facebook zijn bedrijven met 85% nog best benaderbaar.

De onderzoeker toont enkele spontane reacties van Corendon. Hierin gaan ze met hun volgers in gesprek. Gevat waarschuwt hij alvast: ‘Dit zijn slechts de highlights.’

Bedrijven reageren slecht op Instagram

Opvallend is dat juist Efteling en KLM niet op Instagram reageren. Zo post de Efteling dat het theater er ‘sprookjesachtig uitziet’. Hierop vraagt een bezoeker tot wanneer hij/zij ‘de winterwereld vol wonderen mag bezoeken. Helaas volgt geen respons.

Meer info: https://www.slideshare.net/JeroenVinkesteijn/social-media-club-breda-keynote-research-27032018

Verbazing is merkbaar in de zaal. Laten bedrijven echt zulke koopsignalen liggen? Luisteren ze niet naar hun volger? Vinkesteijn vermoedt dat sommige toeristische ondernemingen vragen niet beantwoorden, omdat ze te druk zijn met boodschappen zenden. ‘Blijkbaar ligt de focus op content-kalenders maken, maar niet op engagement.’

Help je volger geweldig te zijn

Na deze onthullingen vertelt Peter Minkjan over de laatste trends op Facebook. Als marketeer bedenkt hij succesvolle campagnes voor bijvoorbeeld: Snappcar en de Bijenkorf. Dat doet hij vanuit zijn succesvolle bedrijf Likeonomics. ‘Toen ik mijn merknaam bedacht, merkte oma op: lik-economie. Wat doe je dan precies?’, en de zaal begint te lachen.

Om te slagen op Facebook, adviseert hij een bepaald egocentrisme te laten varen. ‘Als iedereen alleen maar vertelt hoe geweldig we zijn, hoe help je dan anderen om geweldig te zijn.’ De grootste fout is koud zenden zonder focus op de doelgroep.

Om van Facebook weer een echte bezoekersbeleving te maken, post je meer stories en geheimen in je social media-strategie. ‘Je inspireert je bezoeker. Goede content komt bij veel mensen aan. Is het middelmatig dan bereikt het een kleinere groep. Slechte inhoud presteert helemaal niet.’

Voor Facebook raadt Minkjan aan: ‘Plaats regelmatig video’s op Facebook, want wij zitten in een audiovisuele revolutie.’ Wie dan ook de Canvas-functie gebruikt, maakt van zijn Facebook-campagne een ware beleving. ‘Hierdoor bouw je op Facebook een landingspagina – net als op je website- met een erg hoge laadsnelheid.’

Aan het eind van de presentatie deelt Jeroen Vinkensteijn ‘Facebook-duimpjes’ uit in de vorm van grote handschoenen. Wederom volgt er gelach.

Duim omhoog

Als organisator van het eerste uur kijkt Maaike Gulden terug op een succesvolle avond. ‘Veel van wat wij vanavond leerden, is toepasbaar voor je salesfunnel. Dat is erg nuttig als je zelfstandig ondernemer bent.’ Informeren is ook de insteek van SMC Breda. ‘Wij willen bezoekers happy naar huis laten gaan met veel kennis. Dan is het top dat Peter Minkjan en Jeroen Vinkesteijn belangeloos hun kennis wilden delen.’ En ze verwijst naar de Facebook-duimhandschoen: ‘Dus daarom duimpje omhoog.’

About the Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *